E2E priča – KVIS u danskom sistemu obrazovanja
U studijskoj poseti Danskoj posvećenoj značaju karijernog vođenja i savetovanja (KVIS), među tridesetak učesnika iz desetak evropskih zemalja, bio je Aleksa Pavlović, koji je u kruševačkom „Edukativnom centru“ angažovan kao karijerni savetnik u okviru projekta „Znanjem do posla“.
„Radionica „Uloga karijernog vođenja u tranziciji učenika na institucije stručnog obrazovanja i obuka“, koja je održana u Kopenhagenu, bila je jedinstvena prilika za razmenu iskustava iz oblasti karijernog vođenja i savetovanja između karijernih savetnika koji dolaze iz raznih evropskih zemalja. Kada su u pitanju zemlje u kojima karijerno vođenje i savetovanje nije razvijeno do nivoa koji podrazumeva svakodnevno vođenje mladih kroz izbor zanimanja i nastavak obrazovanja, ovakve posete nude dragoceno iskustvo u smislu spoznaje sistema funkcionisanja KVIS-a na nacionalnom nivou, ali i u pogledu pojedinačnog pristupa svakoj mladoj osobi kojoj je karijerno savetovanje potrebno“, rekao je Aleksa Pavlović po povratku iz trodnevne studijske posete.
Danski sistem obrazovanja je, kako je rekao, nezamisliv bez niza aktivnosti karijernog vođenja i savetovanja.
„Tokom srednjeg stručnog obrazovanja, Danci mogu više puta menjati odabir obrazovnog profila za koji se školuju, baš zato što se razvijenim uslugama KVIS-a postepeno dolazi do toga da mlada osoba sama uvidi koje je idealno zanimanje za nju. Na primer, tokom jedne godine, možete promeniti više dijametralno suprotnih smerova u školi, jer zajedno sa školskim karijernim savetnikom prolazite kroz niz alata kojima se mogu precizirati lične kompetencije i interesovanja. Takođe, od izuzetnog značaja je to što se mladi ljudi odmah upuštaju u praktični deo posla, tako da brzo mogu uočiti da li je određeno zanimanje adekvatno za njih“, objasnio je on.
Pokazalo se da je karijerno vođenje na visokom nivou u skandinavskim zemljama, dok su ostale aktivnosti okrenute njegovom razvijanju.
„Skandinavske zemlje imaju izuzetno razvijen program karijernog vođenja i savetovanja tokom čijeg trajanja, a to je kod njih višegodišnji proces, mladi dobijaju i novčanu naknadu. Nije redak slučaj da osobe od 20 godina upisuju srednju stručnu školu jer su kroz proces KVIS-a došle do saznanja da je to najbolja opcija za njih. U preostalim zemljama usluge KVIS-a nisu razvijene u tako velikoj meri, ali je primetno da se njihove politike kreću baš u razvijanju tog segmenta. Primetno je da se teži tome da se KVIS i obrazovanje, spoje u jedinstvenu celinu“, napomenuo je naš sagovornik.
Zanimljivo je da je Pavlović bio jedini učesnik koji nije predstavljao institucije formalnog obrazovanja.
„Predstavljao sam brokersku organizaciju, odnosno program „Znanjem do posla“, koji je prepoznat kao izuzetno kvalitetan pružalac usluga KVIS-a. Ovaj program ulaže velike napore da usluge karijernog vođenja i savetovanja adekvatno standardizuje i primeni u skladu sa prirodom našeg društva. U teorijskom smislu i u pogledu razvijenih alata ne kasnimo ni za kim, jedini problem je u načinu razmišljanja našeg društva, ali je primetan napredak kada je u pitanju spoznaja značaja adekvatnog karijernog vođenja i savetovanja“, ocenio je Pavlović koji je tokom studijske posete predstavio iskustva iz ovog projekta.
Potvrđuje da je poseta bila veoma korisna jer je bila izvor informacija o alatima i pristupu KVIS-u usmerenom na pojedinca:
„Bitno je napomenuti da je akcenat na sistemskom i individualnom pristupu mladoj osobi tokom celokupnog procesa obrazovanja i zapošljavanja.“
U ovoj studijskoj poseti bilo je 26 učesnika iz Belgije, Hrvatske, Estonije, Nemačke, Latvije, Norveške, Portugala, Srbije, Slovačke, Švedske i Danske. Organizovalo ju je dansko Ministarstvo visokog obrazovanja i nauke, pod okriljem Erazmus plus programa Evropske Unije.
Preuzeto sa sajta znanjemdoposla.rs
Tekst: Jelena Božović / Foto: Aleksa Pavlović